Ontwikkelingsgericht leren lezen in groep 3
Voor wie:
Collega's die aan willen sluiten bij de ontwikkeling van leerlingen in groep 3Inhoud:
De gemiddelde leerling bestaat niet, dat ervaar je waarschijnlijk regelmatig wanneer je met je leerlingen aan het werk bent. Daar komt nog eens bij dat de ontwikkeling van jonge kinderen t/m groep 3, soms groep 4 niet bij iedereen vloeiend verloopt. Soms stagneert de taalontwikkeling even en neemt rekenen een vogelvlucht, allerlei varianten hierop passeren de revue.
In de groepen 1/2 geeft de rijke leeromgeving nog heel veel kans om de ontwikkeling te stimuleren, maar hoe doe je dat nu in een groep 3 waar we al jaren gewend zijn om methodisch les te geven aan de hele groep.
-
De eerste middag wil ik je een perspectief bieden hoe het ook anders kan.
-
je krijgt een stuk theoretische onderbouwing waarom je het onderwijs in groep 3 anders vorm kan geven
-
je krijgt praktische input hoe je de instructie af kan stemmen op de ontwikkeling van de leerlingen
-
je krijgt praktische input over de afstemming van de verwerking op de ontwikkeling van de leerlingen en hoe je contextueel/functioneel taal en rekenen een plek kan geven in de praktijk.
-
aan het eind van de eerste middag bepaal je wat je uit kan en wil gaan proberen in je groep.
-
De volgende middag gaan we, aan de hand van jullie bevindingen en overwegingen, samen ontwerpen hoe het onderwijs in groep 3 er in jouw praktijk uit kan gaan zien en wat er nodig is om dit in het nieuwe schooljaar vanaf het begin goed neer te zetten.